aku meneruskan perjuangan mu ya RASULULLAH

perjuangan menegakkan syiar islam akan diteruskan sehingga aku di jemput rabbul jalil

Khamis, 12 November 2009

tahap mana iman kita???

Dicatat oleh shafiq




Assalamualaikum……  Alhamdulillah kerana masih di beri kesempatan oleh rabbul jalil untuk terus menulis… insyaAllah saya akan ceritakan kisah seorg sahabt yng kental imannya. Kisah ini saya dengari dari seorg sheikh yang mengajar nahu..

 Kisah ini berlaku pada tahun ke-19hijrah di bawah pemerintahan saidini umar.  Pada suatu hari saidina umar telah mengarahkan tentera islam untuk berperang dengan tentera Rom. Dan Saidina Umar mengarahkan hanya kepada orang2 yang kuat imannya sahaja untuk berperang dengan tentera Rom dibawah pemerintahan raja “Qaisar” . Apabila raja tersebut mengatahui bahawa yang akan berperang dengan tentera nya adalah dari tentera Isalm yang paling kuat imannya, raja tersebut telah mengarahkan kepada tenteranya apabila menawan tentera islam jangan di bunuh kerana dia ingin berjumpa.  Apabila peperangn tamat raja tersebut telah mengarhkan kepada hulu balang nya untuk berjumpa dengan tawanan dari tentera Islm dan memanggil seorg wakil dari mereka. Kemudian twanan telah melantik “ Abdullah bin huzafah as-sahmi” untuk menjadi wakil mereka. Kemudian beliau pergi berjumpa raja tersebut dan kemudiannya raja tersebut berkata padanya aku ingin tawarkan kepada engkau satu benda iaitu beliau akan di bebaskna sekiranya memeluk nasrani. Kemudian tanpa diduga “ Abdullah bin huzafah as-sahmi”  menjawab sesungguhnya aku lebih mencintai kematian sebanyak 1000kali berbanding memeluk nasrani. Kemudian raja member tawaran lagi kepada beliau iaiatu sekiranya memeluk nasrani beliau akan menerima separuh dari kerajannya. Kemudian “ Abdullah bin huzafah as-sahmi” menjawab sekiranya engkau member seluruh kerajannmu demi Allah aku takkn tinggalkn agamaku. Kemudian raja “Qaisar” mengatakan aku akan membunuh engkau wahai Abdullah. Tanpa rasa takut Abdullah mengatakn kalau itu ynag kamu mahau mka buatlah. Kemudian raja menyalib Abdullah dan kemudian menyuruh pemanah nya memnah berhampiran kedua tgn dan kakinya bertujuan untuk mengertak serta menakutkan Abdullah. Setlah bebrapa ketika raja melihat tiada sedikit pun rasa takot dalam diri Abdullah maka raja menyuruh pemanah nya berhenti.  Kemudian raja menyruh hulu balngnya membawa kawah yang berisi minyak panas dan kemudian membawa 2 orang tawanan islam dan kemudiannya tawann pertama telah di baling didalam minyak tersebut sehingga mati kemudian raja bekata lagi keluarlah dari agama mu maka Abdullah menjawan aku tidak akan tinggalkan agama Muhammad, kemudian raja telah membaling tawanan kedua, tiba2 Abdullah mengis raja merasakan bahawa Abdullah telah takot kemudian raja bertnya mengapa kamu mengiss wahai Abdulllah kemudian Abdullah menjawab aku menagis kerana terbayang diriku apabila di baling pasti akn mati dan aku mahu nyawa ku bnyk seperti bulu dibadan dan semuanya di baling ke dalam minyak dan mati kerana Allah. Apa bila raja merasakan tinggi dan hebtanya iman abdulllah kemudian raja member satu lagi tawaran iaitu mencium kepalanya dan dia akan melepaskan Abdullah sekiranya sggp mencium kemudian Abdullah berkata engkau mesti membebaskn semua twann islam sekali kemudian raja bersetuju. Kemudian Abdullah berkata pada diri nya sekiranya musuh Allah ini melepaskan aku dan semua tawanan islam hanya dengan mencium kepala ia tidak akan menjejaskan aqidah aku, kemudian Abdullah mencium kepala raja tersebut dan kemudiannya semua tawanan islam telah di bebaskn .Apabila sampai di Madinah Abdullah menceritakn kisah ini kepada saidina umar dan belaiu    berbanga dan  kemudiannya Saidina Umar berkata sesungguhnya semua org mesti mencium kepala egakau dan akau akn mulakannya, kemudian khalifah Umar mencium kepala Abdullah dan di ikuti oleh semua oarg……

sahabt2 sekeliam adakah iman kita sebegini???????????????
Apa akan terjadi kalau kita di tempat Abdullah bin huzafah as-sahmi???????



0 ulasan:

Catat Ulasan